Vurdering av Stormberg sin nettbutikk

Hva kjennetegner egentlig en god nettbutikk? Handel og E-handel smeltes stadig mer sammen og det blir viktigere og viktigere å se disse to i sammenheng. I henhold til dette har Karl Philip gitt oss en oppgave  hvor vi skal vurdere et nettsted eller en nettbutikk . Formålet med oppgaven er å se på hva nettsiden gjør bra men også å avdekke mulig forbedringspotensial. Jeg har valgt å vurdere det norske sports og turtøyselskapet Stormberg sin nettbutikk. Jeg vil vurdere nettbutikken med utgangspunkt fra E-handel.com sine 10 kriterier for hva som en god nettside. E-Handel har vurdert LekMer, Cool Stuff, Bli Vakker og IKEA som Norges fire beste nettbutikker. Har Stormberg sin nettbutikk det som skal til for å havne på topplisten med eliten?

1.Førsteinntrykk 

Tenk deg at du ser på ditt eget nettsted eller nettbutikk utenfra og inn. Er nettstedet ditt synlig? Er det tydelig hva man kan gjøre på nettstedet? Hvorfor skal man velge ditt nettsted fremfor et annet?

Når man kommer inn på en nettside eller nettbutikk skal førsteinntrykket gi svar på akkurat dette, og spørsmålene skal helst være besvart innen kun 5 sekunder. Er de det, tyder det på at nettstedet har gjort et godt førsteinntrykk. Dette vil øke sannsynligheten for at kunden vil bli bedre kjent med siden din.

Skjermbilde 2016-05-23 kl. 13.13.31Det første jeg møter på Stormberg sin nettbutikk er logoen deres, en oversikt over ulike kategorier og et stort bakgrunnsbilde som vekselsvis endrer seg uti fra ulike tilbud. Det er også plassert en søkefunksjon midt på siden og en handlevogn funksjon til høyre. Dette gir en klar og tydelig indikasjon for hva man kan gjøre på nettstedet. Litt lenger ned på siden annonserer de for levering inntil 1-3 virkedager, 100 dagers åpent kjøp, fri frakt over 400 kr og til bytteordning. Dette er et godt eksempel på hvordan man kan vise kunder hvorfor de skal velge ditt nettsted fremfor andre lignende. Videre vises det til dagens bestselgere og toppmodeller, samt tilbud og prisras. Jeg sitter igjen med et positivt førsteinntrykk av nettbutikkens forside. Menyen er enkel og synlig og det er lett å navigere seg rundt på siden. Vurdering: Terningkast 5 

2.Synlighet

Dette punktet er basert på kunnskap om søkemotorens virkemåter. Se «Vil du øke trafikken på ditt nettsted – 16 effektive SEO tips».  Det å være synlig på nett er helt fundamentalt dersom man ønsker økt trafikk og kunder til nettsiden sin. Det er en stor fordel å dukke opp på toppen gjennom organiske søk. Man kan også ta i bruk Google AdWords for å øke sannsynligheten for å bli oppdaget. Når jeg foretar et organisk søk på Stormberg kommer nettbutikken opp som toppvalg hos Google. Like under får jeg også opp deres Facebook side og Instagram konto. Når jeg søker via mobilen dukker det opp en annonse fra Stormberg som toppresultat og rett under ligger lenke til det organiske søket. Kanskje viktigst av alt, så er nettbutikken mobilvennlig. Videre foretok jeg en liten test, hvor jeg gikk inn på kategori ”dame” på nettbutikken, fant toppselgerne og deretter gjorde jeg et googlesøk på ”ytterjakke dame”. I dette tilfellet havnet Stormberg ganske langt ned på søkeresultatene (nr 7). Vurdering: Terningkast 4

3.Brukervennlighet

Til syvende og sist er det den beste brukeropplevelsen som vinner. På Stormberg sin nettbutikk er kategoriene konkrete og presise, dette bidrar til at det er enkelt å navigere. De har også en egen søkefunksjon og mulighet til å filtrere. Raske og relevante søk kommer opp, og alle klærne er delt inn i kategorier ut ifra kjønn og alder. Dette gjør siden oversiktlig og det er med på å øke brukervennligheten. Nettbutikken er ,som nevnt mobilvennlig. Er ikke nettsiden din mobilvennlig i form av design, skriftstørrelse og nedlastningstid havner du på ”svartelisten” hos søkermotorkjempen Google. I et samfunn hvor man konstant er online, gjør man det svært gunstig å benytte seg av mobil markedsføring og alle fordelene dette kan medføre. Se «Digitale trender 2016″ . Vurdering: Terningkast 5

4.Kjøpsprosess

Er kjøpsprosessen langtekkelig er dette negativt. Kunder kan miste interessen og / eller blir distrahert. BankID kan være et eksempel på dette. Den første nettbutikken som lanserer Vipps vil ha en stor konkurransefordel! I forhold til Stormberg sin nettbutikk har jeg ikke hatt mulighet til å vurdere hele kjøpsprosessen, da dette krever at jeg faktisk bestiller en vare. Men jeg ser et forbedringspotensial i form av e-post markedsføring. Stormberg spør ikke om e-post adressen tidlig, hadde de gjort det, er det større sjanse for høyere kjøpsrate.

Utover selve kjøpsprosessen tilbyr Stormberg fri frakt over 400 kroner, 1-3 virkedager fra kjøp til levering og 100 dagers åpent kjøp. Dette er positivt og med på å øke tryggheten for en sikker e-handel. Det eneste jeg kan sette fingeren på i dette tilfellet er ”frakt” delen. Stadig flere tilbyr gratis frakt tur/retur, så her har nettbutikken kanskje noe å bryne seg på.

5.Teknologi og hastighet

For hvert sekund som går når man venter på at en side lastes ned, synker salget med 7% fordi folk ikke gidder å vente. Jeg foretok en test av Stormberg på WebPageTest og den gav følgende resultat: Skjermbilde 2016-05-22 kl. 17.39.50

Nettbutikken scorer med andre ord ikke veldig høyt på hastighet. Videre gjennomførte jeg en test på Google Page Speed. Resultatene var følgende:

Mobil

Skjermbilde 2016-05-22 kl. 16.16.18Hastighet 42 av 100 poeng. Forbedringsmuligheter for å øke hastigheten er å eliminere gjengivelsesblokkering av JavaScript og CSS i innhold som er synlig på siden, bildene bør optimaliseres og nettleserbufring bør tilpasses. Knappene på siden bør også forstørres. Brukererfaring fikk 99 av 100 mulige poeng.

Datamaskin

Skjermbilde 2016-05-22 kl. 16.17.25

Hastighet 46 av 100 mulige poeng. Forbedringsmulighetene er de samme som ble anbefalt til mobil. Kilde: PageSpeed

Vurdering: Terningkast 3

 

6.Kundetilfredshet

Det er ikke lett å gi vurdere kundetilfredshet, men det finnes noen kriterier å dømme ut i fra, som f.eks kundenes Facebook kommentarer, vurderinger, anmeldelser, mottatte priser eller rapporter.

Når det gjelder kundevurderinger på nettsiden så har Stormberg et godt kommentarsystem med både kommentarfelt og et stjerneratingsystem. Kommentarene er tilgjengelige og synlige for alle og dette er et stort plusspoeng. Er kundenes anmeldelser positive og transparente kan dette være svært gunstig for å tiltrekke nye potensielle kunder.  Vurdering: Terningkast 5 

7.Trygghet

Når man handler på nett skal man føle seg trygg.  Trygg i form av returordninger, bytteordninger og betalSkjermbilde 2016-05-21 kl. 16.53.37ingsløsninger. For å øke sannsynligheten for at kunden skal føle seg trygg lønner det seg å fremvise Visa og MasterCard kortlogoer, eller diverse sertifikater som beviser at det er trygt og sikkert å gjennomføre transaksjoner på nettbutikken, slik som Stormberg har gjort her. Nettbutikken tilbyr også nettbetalingstjenesten PayPal, som beskytter kortopplysningene dine, for å forhindre svindel. Den økonomiske informasjonen blir heller ikke delt med forhandleren, noe som gir en økt form for sikkerhet. Stormberg har også en god tlf support og en kundevennlig chat. Vurdering: Terningkast 4

(Bilde hentet fra Stormberg.com)

8.Kundekommunikasjon

Gode kunderelasjoner er essensielt i alle salgssammenhenger. Relasjoner er levende ting, som en plante trenger vann, trenger relasjoner også pleie og omsorg. Forsømmer man dem, dør de.

Skjermbilde 2016-05-22 kl. 16.50.11

Stormberg tilbyr toveis kommunikasjon i form av chat, epost, tlf og facebook. De har også en instragram og twitter konto hvor publikum kan kommentere og dele. På Facebook har de 274.231 fans og på Instagram har de 7320 følgere. De er aktive på begge kanaler og flinke med regelmessige oppdateringer . På Facebook siden deres står det også at de svarer på eventuelle spørsmål i løpet av en time. Vurdering: Terningkast 5

9.Priser og utmerkelser

Etter noen søk kommer jeg over flere artikler som viser til at Stormberg har mottatt svært mange og gode omtaler i media. i 2002 ble Stormberg første norske tekstil og sportsmerkevare som ble tatt opp som medlem i Initiativ for Etisk Handel. I 2007 inngikk Stormberg et samarbeid med Norges Naturvernforbund for å utvikle turtøy uten miljøgifter. Skjermbilde 2016-05-22 kl. 17.07.02

I 2010 ble selskapet kåret til Norges beste på nyskapende og innovativ kommunikasjon av Kommunikatøren. I 2013 tildelte Kommunikasjonsbransjen Stormberg pris som Norges beste på egenprodusert kommunikasjon. Stormberg ble også stemt frem til Lesernes Sørlandsbedrift i 2012 og i 2012, 2013 og 2014 ble selskapet kåret til nasjonal omdømmevinner og kåret til ”Growing Star” blant Norges mest respekterte virksomheter. Stormberg er også svært opptatt av bedriftens sammfunnsansvar og dette viser de gjennom å gi 1% av Stormbergs omsetning til samfunnsnyttige og humanitære forhold.

Vi gir nye og brukte klær til fattige familier i Øst Europa, finansierer øyeoperasjoner for mennesker i Asia som er reversible blinde, og bidrar til utdannelse og mer selvrespekt for tusenvis av unge jenter i prosjektet Shonglap i Bangladesh. Som første norske selskap, kjøper Stormberg nå klimakvoter som bidrar til finansiering av effektive og rentbrennende kjøkkenovner til lokalbefolkningen i Mali. Et prosjekt som viser seg å føre til en rekke positive effekter for både klima, miljø og næringsliv  lokalt og globalt. I den store sammenhengen er vårt 1%-bidrag mindre enn en dråpe i havet, men kan engasjementet være med på å gjøre hverdagen litt bedre for noen om har det vanskelig, betyr det likevel mye.” – Stormberg

10.Konsept og strategi

Konseptet og markedsføringen til Stormberg er presis og tydelig, de selger klimanøytralt sports og turtøy for norske forhold til fornuftige priser, de er gode på å markedsføre seg gjennom relevante kanaler som Facebook, Instagram og Twitter og de viser at de er svært opptatte av å ta samfunnsansvar ved å gi noe tilbake til de som trenger det. Jeg skal ikke uttale meg altfor mye om selve strategien deres, for den vet jeg lite om, men en ting er sikkert og visst – den ser ut til å fungere svært godt!

Strategi er å velge en retning og implementere som et helvete – Karl Philip Lund.

Ha som mål at det skal være enkelt for hver besøkende å nå sine mål, hva enn de måtte være. Husk: Til syvende og sist er det den beste brukeropplevelsen som vinner!

Total vurdering av nettbutikk på en skala fra 1-6 : 

ds

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *