# Marja Entrich

Marja Entrich er leverandør av en komplett hud, hår og kroppspleieserie bestående av 100% naturlige og biologiske produkter. Varene er ikke testet på dyr og emballasjen er biologisk nedbrytbar. Selskapet ble dannet i 1943 og har produktene har vært i salg i Norge siden 1981. I denne oppgaven gitt av Cecilie Staude vil jeg ta for meg Marja Entrich avdeling Norge og analysere virksomhetens bruk av en sosial mediekanal og drøfte forslag til forbedringstiltak virksomheten kan gjøre på denne kanalen.

Skjermbilde 2016-05-29 kl. 19.43.19

Velvære og kosmetikkindustrien er som kjent et svært konkurransepreget marked. Det er derfor essensielt å vite hvilken målgruppen man ønsker å nå, hvordan man skal rette budskapet sitt mot dem og hvilke kanaler man skal bruke. Dette er grunnleggende spørsmål man må ta stilling til før man velger kanal.

Så hva skal man putte inn i mediebildet?

Det handler først og fremst om å forstå kanalenes egenart. Kanalene er ulike og det må legge føringer for innholdsproduksjonen i hver eneste kanal. Noe av det fine med sosiale medier er at du kommer i kontakt med mennesker du ellers ikke ville ha kommet i kontakt med. Mulighetene man har til å knytte nettverk og danne relasjoner er enestående i det sosiale medie-landskapet. Man kan selv ta regi over hva man anser som kvalitetsinnhold og hvilket innhold man skal ha i kanalene for å være relevant, man kan med andre ord være sin egen premissleverandør. For det er jo nettopp det det handler om, å vite nok om målgruppen sin til å holde seg relevant. Dette må ligge til grunn for kommunikasjonen. Poenget er å ta med dette inn i de sosiale kanalene. Det å være relevant er jo også noe som gjør seg gjeldende knyttet til en annen forbrukertrend: Avkastning på tid.

Vi er mer selektive enn noensinne til avkastning på tid. Derfor velger vi ting og tjenester som forenkler livene våre. Apper er som oftest det vi bruker for å forenkle hverdagen vår. Det handler om at det du putter inn av innhold i egne kanaler, må utformes på bakgrunn av innsikt og fakta av det folk er interessert i. Er det verdifullt for de du ønsker å henvende deg til? Krav til avkastning på tid bør derfor ligge i bakhodet når man utformer kommunikasjon på sosiale medier.

Før gjorde vi det vi trodde var best, nå følger vi i mange tilfeller det forbrukerne mener er best” Steinar Olsen, Stormberg. Det handler om å tilrettelegge for en arena der kundene får større muligheter til å engasjere seg, som f.eks på Facebook og Instagram, hvor en kollektiv samhandling tar plass. I det ligger det at de som vil lykkes best i fremtiden med produkter og tjenester er de som tilrettelegger for en arena der produkter og innhold lages med utgangspunkt i samhandling og dialog med kunder og andre interessenter.

Et bilde sier mer enn tusen ord

Mennesker er visuelle, og derfor er bildedelingstjenesten Instagram det perfekte verktøy for å fange forbrukerens oppmerksomhet. Det er en lav terskel på å like og kommentere og det krever heller ikke høy involvering fra brukerne å benytte seg av tjenesten. Denne arenaen kan Marja Entrich dra stor nytte av. Ikke bare er kanalen gratis, men den er også svært effektiv. Ipsos viser til at 1.673.000 nordmenn har en profil på Instagram og at hele 1.652.000 er brukere av tjenesten.

Skjermbilde 2016-05-29 kl. 12.46.30 Skjermbilde 2016-05-29 kl. 12.46.22

Videre vises det til at 33% av Norges befolkning bruker Instagram ukentlig eller oftere. Selv er jeg inne på Instagram opptil flere ganger om dagen. Det geniale med Instagram er ”lik og del prinsippet”, hashtags og kommentarer. Dette kan gi Marja Entrich en økt mulighet til å tydeliggjøre selskapets personlighet, merkevare og ansikt utad.

 

kl

Til nå har Marja Entrich 70 følgere på Instagram og 286 fans på Facebook. Det er med andre ord et stort potensiale for å få flere følgere og jeg tror Instagam kan være veien å gå! For mange er det viktig å tilføre kroppen biologiske og økologiske produkter, og dette burde Marja Entrich utnytte til det fulle. Produktene er heller ikke testet på dyr, noe som blir viktigere og viktigere for mange forbrukere. Dette kan selskapet bygge videre på og bruke som nøkkel-salgs-poeng.

Kropp og hudpleieseriene kan brukes av hele familien, også de minste, og passer like bra for begge kjønn og alle aldre. I følge Ipsos er 57% av brukerne på Instagram i Norge, kvinner og det vil derfor være fordelaktig for Marja Entrich å rette markedsføringen hovedsakelig mot kvinner. Kvinnen er som oftest beslutningstakeren og innkjøpsansvarlig i hjemmet og det vil derfor være mest fornuftig å henvende seg til dem via Instagram kanalen.

Det som er viktig å tenke på når man skal markedsføre seg på Instagram er å konsentrerer seg om produktbeskrivelser, kundenes interesser, bildekvalitet og synlighet. Som grunder Ståle Lindblad sier ”Hvilket innhold vil jeg like å se hvis jeg var kunden min?Dette spørsmålet er gull verdt å ta med seg når man skal tilrettelegge for kommunikasjonen på sosiale medier.

Skjermbilde 2016-05-29 kl. 13.04.43

I rapporten What makes an image popular publisert av Kosta, Sarma og Raffay vises det til flere viktige komponenter man bør ta hensyn til når man publiserer bilder: Farger, tekstur og kvalitet er nøkkelord i denne sammenheng. Bilder med klare, lyse farger og høy kvalitet har større sannsynlighet for å fange brukerens oppmerksomhet.

 

 

Man er tilstede på sosiale medier for å øke verdiskapningen til virksomheten. På Instagram anbefaler jeg Marja Entrich å fokusere på følgende:

  • Portretter unike egenskaper ved produktene: Det at produktene ikke er testet på dyr, de er økologiske, biologiske og varene er biologisk nedbrytbart. Dette kan fremheves i #hashtags. Eks: «Ikke glem å ta vare på huden din i sommervarmen – Bestill Marja Entrich solkrem hos oss idag! #Økologisk #Dyrevennlig #Biologisk #Solkrem
  • Legge ut bilder hvor produktene testes på kunder: Foreløpig ligger det kun bilder av selve produktene på Instagram profilen til Marja Entrich. Jeg anbefaler å legge ut bilder hvor produktene også påføres på mennesker.
  • Legge ut bilder av resultater:  Marja Entrich fører mange ulike serier innenfor hudpleie og kroppspleie. De kan for eksempel legge ut før og etter bilder hvor de viser til ansikter eller negler (før og etter bruk av renseprodukter, neglelakk eller ansiktskremer).
  • Vise til andres erfaringer med produktene: Når jeg søker på tagger av #MarjaEntrich på Instagram kommer det 143 innlegg. Flere av innleggene er fra kunder som bruker produkter fra Marja Entrich. En bruker har lagt ut et før og etter bilde etter bruk av en ansiktskrem for urenheter. Resultatet er svært bra. Dette kan Marja Entrich henvise til for å øke sin synlighet på plattformen.
  • Kom med tips og anbefalinger: Vis til bestselgere eller hvordan å påføre for best mulig resultat. Videre kan de vise til hvordan produktene kan brukes med annen kosmetikk fra selskapet som for eksempel: Vis til en steg for steg prosess fra begynnelse til slutt ved å illustrere ansiktsrens og påføring av ansikts-olje og deretter dagkrem. Her kan man krone verket med litt mascara og lipgloss for eksempel.
  • Sette et ansikt på merket:  Vis til menneskene bak kulissene. På denne måten vil det bli mer personlig, noe som igjen kan øke troverdigheten. Det kan også medvirke til at flere mennesker vil relatere seg til produktene. Her kan Marja Entrich for eksempel legge ut bilder av de som jobber i bedriften og vise til en dag på kontoret. Personlige relasjoner til kundene øker tilliten og handlelysten.
  • Laste opp videoer:  Det blir stadig mer populært å laste opp videoer på Instagram. Dette er en enkel måte å vise frem produkter og utvalg og anvendelse av disse. Her kan Marja Entrich bruke kunder, venner og bekjente som modeller.
  • Fra tid til annen ha konkurranser: Konkurranser kan være med på å øke engasjementet fra forbrukere. Her kan Marja Entrich benytte seg av «lik og del prinsippet» og «tagg en venn prinsippet» og deretter trekke ut en vinner som får en premie tilsendt. Dette kan gjøres på følgende måte: «Vinn en hudpleieserie fra Marja Entrich til en verdi av X. Lik og del bildet så er det med i trekningen av en denne premien» eller «Vinn en hudpleieserie fra Marja Entrich til en verdi av X, tagg en venn i kommentarfeltet som kan tenke seg å vinne denne premien». Dette vil bidra til økt synlighet og word-of-mouth.
  • Hashtag for å engasjere, ikke for å spamme: Det er viktig å bruke relevante hashtags når man laster opp bilder. Relevante hashtags vil si at hashtagsene viser til noe som faktisk er tilstede og synlig i bildet. Det er heller ikke anbefalt å ha for mange hashtags, da dette kan virke plagsomt og masete, gjør det heller konkret og presist. #MarjaEntrich #Økologisk #Biologisk #Dyrevennlig #Solkrem #Ansiktsmaske #Gulrotolje osv.  En god huskeregel er: Hva ville jeg selv søkt på hvis jeg lette etter hudpleieprodukter?

Ditt digitale rykte

Det er flere ting man bør tenke over når man skal kommunisere med andre mennesker, uavhengig av kanal, tid og sted. Det man gjør i sosiale medier må stå i samsvar med de verdiene man som selskap har satt. Er det lovlig? Er det riktig? Lønner det seg? Lar det seg begrunne? Disse er alle sentrale spørsmål man må ta stilling til. Skjermbilde 2016-05-29 kl. 11.43.02

(Navigasjonshjulet) 

Juss, identitet, moral, omdømme, økonomi og etikk er alle essensielle faktorer man må ta med seg inn i mediebildet.

If you love something – let it go mobile

Det er på mobilen forbrukeren befinner seg, og det er der man kan nå forbrukeren 24 timer i døgnet (”oppmerksomhet i lomma”). Skap derfor innhold som fenger, vær transparent og ærlig, få kunden til å havne der du vil ha den, og ikke minst: ha forståelse for hva som er kvalitet og hvilket innhold man skal ha i kanalene for å være relevant. Dette er innsikt som er vesentlig å skaffe seg for å kunne være konkurransedyktig i mediebildet!

Selv er jeg en veldig fornøyd bruker av Marja Entrich produktene og jeg håper å se mer digital markedsføring på Instagram fra dette selskapet. Jeg tror dette vil være en gunstig kanal for dem å benytte seg av for å øke sin synlighet og forhåpentligvis skaffe seg flere engasjerte kunder. Bruk kanalen aktivt, sett et personlig preg på merket og tilrettelegg for at kundene enkelt skal kunne finne relevant innhold som de kan like, dele og kommentere.

”Synlighet – oppmerksomhet – engasjement – interaksjon – transaksjon”

Ståle Lindblad

 

3 thoughts on “# Marja Entrich

  1. Verdifullt å lese bloggposten din, Oda!

    Synes både valg av målgruppe og kanal virker fornuftig ut i fra virksomhetens mål. Bra!

    Du kan imidlertid jobbe mer både med analysen av hva de gjør innhold pr i dag og utdype forslagene dine til forbedringer. Det siste ble litt for stikkordspreget.

    Lykke til!

    1. Takk for god tilbakemelding, Svein Tore 🙂 Jeg skal jobbe med å fordype litt på analysen og forslagene! God sommer til deg 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *