Digitale trender for 2016

Klesplagg som erstatter ladere og piller som ”husker” dine passord? Sjekk ut tre digitale trender for 2016 her! 

Vi befinner oss midt i en intens digital revolusjon, og det skjer mange raske og omveltende endringer innenfor markedsføring. Det finnes mange hete digitale trender for 2016, og jeg har derfor valgt å plukke ut tre trender som jeg tror vil bli veldig betydningsfulle for året som kommer. Vi har mildt sagt passert og forbigått introduksjonsfasen innenfor den digitale plattformen, og dette omfatter at vi som markedsførere nå må tenke i nye baner og utforme forretningsmodeller annerledes. For overhodet å kunne være konkurransedyktige i markedet er det essensielt å følge med på de fremtidige digitale trendene og innrette deretter. Jeg har valgt å ta for meg mobil markedsføring, video markedsføring og Wearables.

Mobil markedsføring

I 2015 er mobil markedsføring en av de hotteste fokusområdene( Stammen ). På dette tidspunktet vises det til at 60% av trafikk kommer fra mobil, og tallene stiger stadig. Inkluderer man nettbrett er andelen nesten 70%( Mobil større en Desktop ).

Dette er mildt sagt verdt å merke seg og innrette seg etter! Det blir desto viktigere og desto vanskeligere å skaffe publikums oppmerksomhet, noe som gjør at vi befinner oss i en digital kamp om publikums interesse. Til syvende og sist er det den beste brukeropplevelsen som vinner. Er ikke nettsiden din mobilvennlig i form av design, skriftstørrelse og nedlastningstid havner man på ”svartelisten” hos søkemotorkjempen Google. I et samfunn hvor man konstant er online, gjør man det svært gunstig å benytte seg av mobil markedsføring og alle fordelene dette kan medføre.

Video markedsføring

Snapchat, Instagram og Facebook er ledende aktører innenfor bruk av video som markedsføring. Snapchat har for eksempel innført to relativt nye tjenester under navnene ”Discover” og ”Live”.

Skjermbilde 2016-03-17 kl. 17.26.09Discover benyttes av ulike mediehus som for eksempel Vice, National Geographic, Daily Mail og Buzzfeed. Discover gjør det mulig for mediehus å markedsføre seg ved å annonsere reklamer og korte videosnutt.

Live brukes for å promotere store begivenheter og arrangementer på verdensbasis, som f.eks Super Bowl og Coachella for å nevne noen. Dette er svært gunstig for bedrifter og aktører å benytte seg av. På denne måten spres budskapet ut til en stor brukergruppe i løpet av kort tid, på en morsom og appellerende måte!

Videre har også Instagram gjort det mulig å kjøpe annonseplass i nyhetsoppdateringen.  Videoen starter automatisk når brukeren blar nedover i nyhetsoppdateringen. samsung

Med tanke på at man alltid er online, er denne såkalte ”sanntidsmarkedsføringen” perfekt for å gjøre seg synlig i markedet. Mobilteknologi er framtiden og de digitale kanalene sitter i førersetet!

Wearables –kroppsnær teknologi

Wearables, også kjent som teknologi man kler på seg, tror jeg blir en slager i årene som kommer, blant de digitale trendene. Wearables vil si at teknologien er en del av ens antrekk, som blant annet smartklokker og smartbriller. Nike Fuelband og Apple Watch er eksempeler på nettopp dette. For mange er smartklokker allerede velkjent, men det kommer stadig flere innovative og unike wearables på markedet, så det gjelder å holde tritt!

Jeg kom over produktet PetTracker, og som trofast dyrevenn må jeg si at denne fanget min oppmerksomhet. PetTracker er et gps halsbånd som man fester på kjæledyret og gjennom din smarttelefon forteller den i sanntid hvor dyret ditt befinner seg. Genialt! En annen wearable innefor samme sjanger er Voyce. Voyce er et fitness armbånd for menneskets beste venn, som kan gjøre alt fra å måle puls og forbrenning hos hunden din, til å gi relaterte tips og råd fra eksperter.

Gjennom søket mitt over Wearables kom jeg videre over Ref Wearable Solar . Denne oppfinnelsen baserer seg på at klær skal fungere som ladere, noe som er midt i blinken for mennesker som konstant er på farten og hvor batteri kapasitet kan være et problem. Ref Wearable Solar festes på et klesplagg og via solcelleenergi fungerer den som en lader. Denne er nesten dømt til å bli en suksess!

”Fremtidens teknologi er wearable”

Skjermbilde 2016-03-16 kl. 19.20.00

Videre kom jeg over den såkalte T-Jacket , en vest som skal kunne erstatte en menneskeklem. ”Klemmevesten” er i hovedsak rettet mot barn og er ment for å roe ned de som er nervøse eller urolige. Teknologi setter ingen grenser, noe som tar meg over til Motorola – ” Swallow this pill to unlock your digital devices”.  Denne kroppsnære teknologien blir bokstavelig talt en del av deg. Se video her: Motorola

Sjekk også ut armbåndet Tactilu som kan erstatte sosial interaksjon.

De overnevnte punktene er kun få av de mange digitale trendene vi kommer til å se mer av i 2016. Jeg tror også at delingsøkonomien, 3D printing, epost markedsføring, innholdsmarkedsføring og personalisering vil være bærende elementer i markedsføring fremover.Det er viktig at man er årvåken til de digitale trendene og hva som kommer til å forventes av bedrifter etc fremover. Ta et kritisk blikk på hvordan nåsituasjon er, og hvordan digitale kanaler kan være med på å gjøre den enda bedre og mer konkurransedyktig. Videre anbefaler jeg å bli bedre kjent med Google sine verktøy som f.eks google analytics, tag manager og google trends. Optimaliser kommunikasjonen gjennom digitale kanaler, det vil du garantert vinne på!

Vet du om flere spennende digitale trender? 

2 thoughts on “Digitale trender for 2016

  1. Super innlegg, Oda! Blir spennende å se utviklingen innen wearables. Smartklokker er jo blitt ganske vanlig, så det blir spennende å se om smart-klært og lignende blir like populært. Stå på videre!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *