Den digitale revolusjon

I gamle Kristiania handlet det om kampen om tilværelsen, mens i dagens samfunn handler det om kampen om oppmerksomhet og konkurransen om oppmerksomhet blir stadig tøffere og tøffere. Digital markedsføring handler om å hjelpe organisasjoner med å benytte seg av de riktige digitale verktøyene, men også om å markedsføre og selge varene på riktig måte. I stadig større grad må vi derfor forstå hva den digitale revolusjonen innebærer og hvilke endringer dette vil medføre for samfunnet. Når vi lager ny teknologi tar vi ofte utgangspunkt i tidligere teknologi, også endrer man denne på en eller annen måte, uten å kanskje tenke på hvor mye vi endrer. Se for eksempel bare på overgangen fra hest og vogn, til selvstyrte batteridrevne biler som Tesla eller Google Unveils Self Driving Cars. Teknologien er her! Dette er gode eksempler som viser hvordan teknologi vil og kan være med på å skape nye løsninger for oss i fremtiden!

Vi har gått fra et samfunn hvor det ikke fantes facebook, ipad, iphone, google, mac, apper, selvdrevne biler, droner som leverer pizza og pakker og 3D printere som kan lage blant annet broer, hus, proteser og sko, til å jobbe i det digitale nettsamfunnet vi befinner oss i idag. Det er derfor viktig å forstå hva som skjer når maskiner erstatter muskler og videre forstå hvordan mennesker og maskiner utvikler seg sammen. Den store forskjellen vi ser i dag er at roboter har gått fra å jobbe inne på et fabrikklokale, gjerne med en programmert oppgave, til nå å befinne seg på internett, i biler, i GPS, og på mobilen. Overgangen fra industrisamfunn til et digitalt nettsamfunn har mildt sagt ført til store endringer. I Japan finnes det for eksempel en robot som anses som et fullverdig styremedlem, og også roboter som skriver nyhetsartikler og innlegg. Først skaper vi teknologien, og så former den oss!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *